Megvalósul egy régi terv – Elkészül a térség legfontosabb beruházása

A 471-es út megyei szakaszának egy része már teljesen újjászületett. A kátyúkat, a zötyögést, a „halál-kanyarokat” Nyíradony és Hajdúsámson között 11,5 tonna teherbírású, gyorsabban és biztonságosabban használható út váltotta fel. Tasó László, a Miniszterelnökség államtitkára, országgyűlési képviselő, Nyíradony szülöttje vezényelte az újításokat, melynek köszönhetően az emberek régi álma és jogos igénye vált valóra.

Miért volt szükséges az útfelújítás?

Séta az épülő 471-es főúton
Séta az épülő 471-es főúton

Debrecen és Nyíradony között, a 471-es számú főúton jelentős napi szintű forgalom zajlik, a számos baleset és állandó balesetveszély miatt szorongássá vált a közlekedés, emiatt a beruházásnak már korábban meg kellett volna történnie. A felújított szakaszon közlekedők gyorsabban és biztonságosabban használhatják az utat, illetve Debrecen és az autópályák elérése Nyíradonyból sokkal gyorsabbá válik, pozitív élménnyé válhat az utazás. Természetesen a fejlesztésből adódóan gazdaságélénkülés is várható, hiszen a vállalkozások, befektetők számára feltétel a jó infrastruktúra, ha telephelyet választanak, vagy munkaerőt, szakképzett, vagy képezhető dolgozókat keresnek.

Tud esetleg olyan vállalkozásokról, amelyek jelezték letelepedési szándékukat?

Folyamatban lévő pályázatok adnak jó esélyt arra, hogy az induló tudományos és innovációs parkban üzemek épüljenek, ezen felül pedig a térségben raktározási és feldolgozóipari kapacitásbővítés várható. Konkrét befektetői szándékokat ismerünk, akik az alapinfrastruktúra kiépítésére várnak.

Beszélne a beruházásról?

A beruházás során a 471. sz. főút 16,44 kilométeres szakasza új, megerősített, a gyorsforgalmi utakénak megfelelő teherbírású burkolatot kapott a Hajdúsámson elkerülő útjának végétől Nyíradony belterületén át egészen a megyehatárig. A projekt érintette Tamásipusztát, Aradványpusztát és Nyíradonyt, a településrészeken belül több elterelő utat is felújítunk. A 2×1 sávos 11,5 tonnás burkolaterősítésen kívül 12 méteres koronaszélességet alakítottunk ki és a szükséges pontokon ívkorrekciókat is végeztünk, és a csapadékvíz elvezetése is tovább növeli a biztonságot. A közlekedők biztonsága érdekében útburkolat és padkaszélesítés is történt, ahol volt terünk, ott 3,50 méteres a sávszélesség, mint az autóutakon. Ezáltal a járművek 90 km/h sebességgel haladhatnak a vonal bármely szakaszán, ahol más szabályok ezt nem tiltják. A projekt részeként a 110-es, Debrecen-Mátészalka vasútvonalhoz kapcsolódóan két meglévő vasúti keresztezés felújítása is megtörtént, döntött ívszabályozással, hogy a közlekedés még biztonságosabb legyen. Folyamatban van a Hajdúsámsont elkerülő szakasz építése, ami legkésőbb a jövő nyárra elkészül. Tavasszal kezdődik a Sámsonkerti leendő körforgalomtól a Debrecen belterületéig tartó 2×2 sávos gyorsforgalmi paraméterű útszakasz építése. A megyeszékhely belterületének átépítése két ütemben folytatódik, a vasúti aluljáró megépítésével együtt a Kassai úti csatlakozásig várhatóan 2021 végére, legkésőbb 2022 nyarára fejeződik be a teljes beruházás.

Nyíradony még egy lépést tett a „nagyvárosiasodás” irányába, hiszen már jelzőlámpa is van a központban…

Nyíradony belterületén jelzőlámpás csomópontot hoztunk létre a Debreceni út és a Kossuth utca kereszteződésében, az Árpád téren. A Széchenyi és a Vörösmarty út kereszteződésében körforgalmi csomópont készült, melynek a negyedik kiágazása végébe tervezett tűzoltó laktanya és mentőállomás sajnos nem épülhet meg, mert a szükséges terület tulajdonosai ebben nem voltak partnerek. Aradványpusztán sárga villogó lámpa védi a gyalogátkelőhelyen közlekedőket, a teljes szakaszon új buszvárókat helyeztünk el, a tamásipusztait áthelyeztük. Felújítottuk a Rákóczi, Petőfi, Wesselényi, Batthyány, Diófa, Bartók és Tompa M. utcák burkolatának egyes szakaszait, belső parkoló épült az Árpád úti (a rendőrség által is használt) önkormányzati épület mögé, és elkészült a rendezvénycsarnokot a 471-esbe bekötő út is. Megjegyzem, közben felújításra került egy másik program keretében a Szakolykerti bekötőút és kiépítettük az átkötő keresztutat is. A belvárosi szakaszokon kandelábereket építettünk be, és a teljes szakaszon újra cserélik a közvilágítási hálózatot, valamint számos szakaszon átépítettük a kerékpárutat is. Városunkban a lehető legnagyobb zöldfelület kialakítása érdekében növénytelepítés is történt.

A most zajló munkák már csak utómunkáknak minősülnek?

Az éles "halál-kanyar" már a múlté
Az éles “halál-kanyar” már a múlté

Részben. A külterületen meglévő és kialakított növényzetet kezelik, az újonnan telepített füvet vágják, az elültetett fák környezetében a terepet rendezik, javítják és pótolják a vízelvezető rendszer hiányosságait. Folyamatban van a burkolati jelek festése és a forgalomtechnikai táblák elhelyezése is. Jelenleg még egyes belterületi szakaszokon a kopóréteg aszfaltozása zajlik, ezzel párhuzamosan folyamatban van az előbb említett terelőutak aszfaltozása, járdák és kapubehajtók kialakítása. Végső fázisban van a takarítás és a humuszfeltöltés, ültetik a díszfákat és cserjéket is.

Mennyibe került mindez?

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Hódút Kft., a KE-VÍZ 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. kivitelezésében ez a 16,44 kilométeres szakasz tisztán hazai forrásból 5.486.246.220 forintba került. Fontos emlékeztetni a nyíradonyiakat, hogy 2014-ig megépülhetett volna uniós forrásból is, de 2006-ban az akkori megyei önkormányzat MSZP-SZDSZ-es vezetése a 471-est a 48-as úttal együtt kihúzta az útfelújítási programból. Egyáltalán nem volt kézenfekvő, hogy bármikor is megvalósulhat az út ilyen mértékű felújítása, mert ebben az uniós ciklusban már nem használható fel uniós forrás másodrendű utak fejlesztésére. A gazdaság talpra állása, Magyarország megerősödése és vele Nyíradony politikai-gazdasági fejlődése adott alapot a sikeres érdekérvényesítéshez.

Nagyszabású rendezvénnyel teszik emlékezetesebbé az útátadást. Van olyan szándék, hogy ez hagyománnyá váljon?

Az augusztus 11-12-i rendezvényeket azért tartom fontosnak, mert ezzel szeretném megköszönni a nyíradonyiak türelmét, a támogatók és közreműködők közbenjárását, valamint hitet is szeretnénk tenni amellett, hogy lehet és kell is örülni egy közös sikernek. Nem gyakori, hogy egy nyolcezres közösség ilyen erővel legyen képes erősíteni, befolyásolni egy térség életét, ezért erre lehetünk, és legyünk is büszkék! Számos rendezvényt honosítottunk meg az elmúlt 23 évben, egy nyárutóra hangszerelt „open air” parti korábban is szerepelt a programtervek között. Ráadásul az Európa Park fejlesztése jövőre kezdődik, 2-3 éven belül a további beruházásokkal egy különleges, többfunkciós lehetőséggé válik. Ez a rendezvény ajándék és tisztelgés a városnak és térségének, valamint az együttműködőknek. Mellette könnyed, szórakoztató formában közzétett üzenet a fiataloknak, hisz elsősorban nekik és miattuk dolgozunk. Remélem értik és érzik, hogy sehol máshol a világban, itt ezen a helyen, a szülőhelyükön a legfontosabbak.

30 éves álma volt ez a helyieknek és nyíradonyiként az államtitkár úrnak is. Milyen érzés, hogy az álom ma valóság?

Aki szereti az embereket, tiszteli az elődöket és akar, sőt képes is a közösségért, a jövő nemzedékért tenni, az ébren álmodik. Rendszerezi fejében a vágyakat, terveket készít, és keresi a lehetőséget a megvalósításukhoz. Ha kellően kreatív, kitartó, nem fél a kudarctól és biztos családi, érzelmi háttérrel, közösségi támogatással rendelkezik, így ha megtalálta és motiválni tudja a társakat is, el tudja érni a célokat. Hosszú évek óta, vagy talán mindig is rendelkeztem az előzőekkel, ezért sohasem féltem kezdeményezni, kockáztatni és beleállni a küzdelmekbe. A 471-es út felújítása a kálváriája miatt is egyik kiemelten fontos közösségi és személyes célnak tekintendő. Ilyen volt az a tematikusan felépített gazdasági, társadalmi, politikai fejlesztési terv, ami hivatalosan 1994-ben kezdődött, valójában legalább 40 éve ott van a fejemben. Öröm és büszkeség tölt el, amikor megvalósul egy terv, egy fontos közösségi cél. Az út még tart és remélem, együtt megyünk tovább mindazokkal, akikkel együtt indultunk.

Előbb polgármester, majd a megyei közgyűlés tagja, országgyűlési képviselő, államtitkár, 2017-től pedig már a Miniszterelnökség államtitkára. Hogyan jutott egy nyíradonyi ember ilyen magasra, mi kellett hozzá?

A hegye vagyok egy nyílvesszőnek, amit ez a közösség tart a kezében. Együtt és egyszerre látjuk a célt, ha kilövik a vesszőt, nekem kell betalálni. A „recept” valójában mindenki előtt ismert, szerencsére egyre többen alkalmazzák sikeresen. Én a szüleimtől tanultam: család-szeretet, barátok-tisztelet, közösség-szenvedély. De: „Soli Deo Gloria”, azaz egyedül Istené a dicsőség.

Tasó László, a Miniszterelnökség államtitkára
Tasó László, a Miniszterelnökség államtitkára